Wilt u een afspraak maken? Dat kan via de telefoon of online:

  • TELEFOON: Contact ons telefonisch op werkdagen: 070-666 7777.
  • ONLINE: Maak 24/7 zelf een online afspraak! Maak hieronder uw keuze en kom direct in onze afspraakmodule:

Mediterrane voeding

Mediterrane voeding

Mediterrane voeding wordt in verband gebracht met een 33% lager risico op het krijgen van depressie

Onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en Spanje verkenden het verband tussen het risico op depressie en het volgen van een hoogwaardig dieet dat rijk is aan plantaardig voedsel zoals het mediterrane dieet (MedDiet). Ze ontdekten dat het volgen van het dieet zou kunnen bijdragen aan het verminderen van de kans op het ontwikkelen van de mentale ziekte depressie.

Onderzoek

De Centers for Disease Control and Prevention meldt dat in 2013 8,1% van de Amerikaanse volwassenen in een bepaalde periode van 2013 tot 2016 twee weken aan een depressie leden. Symptomen zijn onder meer slecht slapen en weinig eetlust, evenals een slecht humeur en een verlies van interesse in het leven. Omdat medicatie slechts in een derde van de gevallen effectief is, vinden de onderzoekers het aanpassen van risicofactoren, zoals bijvoorbeeld voeding, waardevol.

“Er zijn overtuigende aanwijzingen dat er een verband bestaat tussen de kwaliteit van het dieet dat je eet en je geestelijke gezondheid. Deze relatie gaat verder dan het effect van voeding op je lichaamsgewicht of andere aspecten van je gezondheid, die op hun beurt je humeur weer kunnen beïnvloeden” zei hoofdauteur Camille Lassale van de University College London Epidemiology and Public Health.

“We verzamelden de resultaten van een groot aantal onderzoeken en er is een duidelijk patroon ontdekt dat het volgen van een gezonder, plantaardig, ontstekingsremmend dieet kan helpen bij het voorkomen van depressie.”

Het onderzoek betrof een review van 41 onderzoeken. Hiervan gingen er vier over een beoordeling van het verband tussen het mediterrane dieet en depressie bij 36.556 volwassenen. Ze lieten zien dat mensen, die het dieet op de voet volgden, een derde minder kans hadden om de mentale ziekte te ontwikkelen dan degenen die het dieet niet of maar een beetje volgden. Daarnaast is de consumptie van een pro-inflammatoir dieet met grote hoeveelheden suiker, bewerkte voedingsmiddelen en verzadigd vet in verband gebracht met een hoger risico op het ontwikkelen van depressie.

Pro-inflammatoir dieet

Volgens de onderzoekers is het eten van ontstekingsremmende voedingsmiddelen, die rijk zijn aan vitaminen, mineralen, polyfenolen en vezels, het beste om jezelf te beschermen tegen depressie. Een dergelijk eetplan omvat fruit, groenten, volle granen, olijfolie, peulvruchten, noten en vis.

“Een pro-inflammatoir dieet kan een systemische ontsteking veroorzaken en dit kan direct het risico op het ontwikkelen van depressie verhogen. Er is ook een groeiend bewijs dat aantoont dat het verband tussen het darmkanaal en de hersenen een sleutelrol speelt in de geestelijke gezondheid en dat deze wordt gemoduleerd door gastro-intestinale bacteriën, die kunnen worden aangepast door ons dieet.” legt Lassale uit.

In een interview met Olive Oil Times vertelt Eugene Charles, chiropractor in New York, kinesioloog en auteur van Antidotes for Indiscretions over hoe de aspecten van het dieet een effect kunnen hebben op depressie.

Medditerane dieet

“Het medditerane dieet is rijk aan vezels, dat een prebioticum is dat nuttige darmbacteriën voedt en zo hun groei bevordert. Deze bacteriën spelen een rol bij de aanmaak van neurotransmitters in het lichaam, met name serotonine en gamma-aminoboterzuur, die allebei de gemoedstoestand verhogen” merkt Charles op.

“Naast de darmgezondheid draagt het dieet ook op andere manieren bij aan het helpen voorkomen van depressie. Eén daarvan is dat de hersenen overwegend uit vet bestaan en daarom verbetert het gezonde vet in olijfolie en vette vis de hersenfunctie. Al jaren vertel ik mijn patiënten om olijfolie in hun koffie te gebruiken om het zo een gezonder drankje te maken. Het verbetert het humeur en is een uitzonderlijke ‘natuurlijke remedie’ voor depressie.”

Hoewel het verband tussen voedzaam voedsel en een lager risico op het ontwikkelen van depressie is vastgesteld, bestaat er nog steeds behoefte aan meer onderzoeken waarin wordt geëvalueerd hoe een betere voeding de geestelijke gezondheid ten goede kan komen. Het onderzoek werd gepubliceerd in het tijdschrift Molecular Psychiatry.