Wilt u een afspraak maken? Dat kan via de telefoon of online:

  • TELEFOON: Contact ons telefonisch op werkdagen: 070-666 7777.
  • ONLINE: Maak 24/7 zelf een online afspraak! Maak hieronder uw keuze en kom direct in onze afspraakmodule:

Is er een bepaalde tijd op de dag dat je het beste je sport oefeningen kunt doen?

Is er een bepaalde tijd op de dag dat je het beste je sport oefeningen kunt doen?

Veel onderzoeken hebben geprobeerd de beste tijd van de dag vast te stellen voor het behalen van optimale prestaties en de beste resultaten tijdens het doen van je oefeningen. Maar de meeste van deze onderzoeken hebben zich vooral gericht op topsporters.

Natuurlijk kan lichaamsbeweging worden gedaan wanneer het je het beste uitkomt. Sterker nog, het beste moment van de dag om te trainen, is eigenlijk wanneer je het consequent kunt doen. Dat komt omdat de voordelen van sporten voortvloeien uit het regelmatig trainen.

Denk aan factoren zoals werk en verantwoordelijkheden thuis, je energieniveau op verschillende tijdstippen gedurende de dag en wat voor soort oefeningen het beste bij jouw situatie passen.

Als je een ochtendmens bent, wiens energie om drie uur ‘s middags zijn beste tijd wel heeft gehad, kun je het beste je training aan het begin van de dag inplannen, ook al betekent dit dat je misschien een half uurtje eerder je bed uit moet. Als je een trainingsmaatje nodig hebt om gemotiveerd te blijven, plan dan je training wanneer het voor jullie beiden het beste uitkomt. Als je van rust houdt, probeer dan buiten de piekuren in de sportschool je training in te plannen of maak je eigen trainingsruimte op het werk.

Vergeet niet dat je een dagelijkse training het beste kunt opdelen in drie segmenten van 10 minuten. Parkeer op 10 minuten afstand van je werk en loop het laatste stuk stevig door naar kantoor. Doe tijdens de lunch 10 minuten lang oefeningen achter en rondom je werkplek. Loop vervolgens aan het einde van de dag terug naar je auto om naar huis te gaan en je hebt je 30 minuten lichaamsbeweging gekregen.

Of maak een wandeling tijdens je ochtendpauze, je lunchpauze en vlak voor of na het avondeten.

Het enige waarop je moet letten, is dat je niet vlak voordat je gaat slapen nog oefeningen gaat doen want anders kun je weleens moeite hebben om in slaap te vallen. Wacht minimaal twee uur voordat je naar bed gaat of zelfs nog wat langer als je meer tijd nodig hebt om je te ontspannen.